Je hebt net een hele blogreeks gelezen en geleerd Wie er Waarom, Wat, Hoe, Waar en Wanneer kan bloggen voor je bedrijf. Je hebt nagedacht over doelen, doelgroepen, onderwerpen, mogelijkheden en nog veel meer. Je bent er helemaal klaar voor! Maar het kan nooit kwaad om wat blogideeën achter de hand te hebben. Daarom vind je hier een aantal soorten blogcontent waarvan je kunt uitproberen of ze bij jouw organisatie passen.
1. Lijstje
Een van mijn favorieten. Om te schrijven én te lezen. Voor jou ook waarschijnlijk. je leest nu immers ook een blog in de vorm van een lijstje. Logisch, want lijstjes zijn zo lekker scanbaar. Ze zijn kort, helder en overzichtelijk. En de getallen zorgen ervoor dat je goed bij de les blijft. Bevalt punt 1 je niet, dan skip je snel naar punt 2 en 3 om te kijken of je daar wel wat aan hebt. Met lijstjes kun je met weinig woorden verschillende tips, technieken, ideeën of voorbeelden delen. Met even nadenken kun je van bijna alle onderwerpen wel een lijstje maken.
2. Hoe kun je… / Handleiding / Stappenplan
Waarschijnlijk blog je niet alleen voor je bedrijf omdat je het leuk vindt. Je wilt ervoor zorgen dat mensen je blogs ook lezen. Dat doen ze als je blog een oplossing biedt voor hun probleem. En laat dat nou ook net een van de doelen van Google zijn: het tonen van webpagina's die antwoord geven op de vragen die mensen de zoekmachine stellen. Met een handleiding of stappenplan is dat precies wat je doet. Je biedt lezers stapsgewijze, specifieke hulp. (Zoals ik probeer met mijn Stappenplan voor een goed artikel). Als je Engelstalige blogs schrijft, maak dan vooral gebruik van titels die beginnen met How To.
3. Q&A / Veelgestelde vragen / klantvragen
Alle organisaties krijgen te maken met vragen. Of het nu veelgestelde vragen zijn of niet. En potentiële klanten kunnen ook vragen hebben waarvan ze niet eens weten dat ze die hebben. Wanneer je blogs schrijft om vragen te beantwoorden, zit je dus altijd goed. Ook als er dus nog niemand een specifieke vraag heeft gesteld, kun je deze bij voorbaat al beantwoorden. Bovendien kun je je lezers of klanten natuurlijk ook letterlijk vragen of ze nog vragen hebben. Dan maak je daar een Q&A van en leer je zelf wellicht ook nog wat nieuws.
4. Testimonial / review / interview / casestudy
Organisaties 'lossen problemen op', anders hebben ze geen bestaansrecht. Schrijf een blog met een waargebeurd voorbeeld over hoe jij een probleem van een klant hebt opgelost en wat jouw toegevoegde waarde daarin was. Focus daarbij op het probleem van je klant en níet op je product of dienst. Je lezers moeten zichzelf in je verhaal herkennen en niet voelen alsof er iets aan ze verkocht wordt. Je kunt dit op verschillende manieren doen. Bij een casestudy ben je vooral zelf aan het woord, bij een interview spreek jij meestal vanuit je klant en bij een testimonial en review zijn de klanten helemaal zelf aan het woord.
5. Demo / voorproefje / uitleg
Mensen gaan niet zomaar met je in zee. Je kunt je geld maar één keer uitgeven. Dus maak het ze gemakkelijk. Zorg dat het duidelijk is wat je te bieden hebt. Afhankelijk van je branche maak je een demo, geef je een klein voorproefje, of leg je duidelijk uit hoe een traject in z'n werk gaat. Wat ook loont, is om een werkmodel te delen. Je weet wel, een pdf waarmee mensen zelf aan de slag kunnen. Bijvoorbeeld om hun sociale media in te plannen, doelen en subdoelen te stellen, hun financiën bij te houden, of iets dergelijks. Wees niet zuinig!
6. Vergelijking
Het is december! Ik denk dat Independer momenteel de drukst bezochte Nederlandse website is. Welke zorgverzekering ga jij dit jaar afsluiten? We hebben allemaal geen tijd om zelf producten, diensten en oplossingen te testen en te vergelijken. Daarom zoeken we vaak advies en vergelijkingen op internet. Grote kans dat jij dit met je bedrijf ook kunt aanbieden. Het klinkt misschien gek, maar je kunt je ene product of dienst prima vergelijken met je andere product of dienst. Iedereen heeft andere wensen, dus wees eerlijk in je vergelijking!
7. Kijkje achter de schermen
Nieuws uit je bedrijf delen is soms nodig of leuk, maar je lezers kunnen dit ook ervaren als borstklopperij of 'Wij van WC-eend'. Geef daarom vooral een 'kijkje achter de schermen'. Mensen zijn nieuwsgierig, ze houden van verhalen. Welke verhalen zijn er te vinden achter de (gesloten) deuren van jouw bedrijf? Geef je bedrijf een gezicht. Maak het persoonlijk. Immers, business to business bestaat eigenlijk helemaal niet. Het zijn altijd mensen die kopen en verkopen, geen bedrijven. Schrijf blogs over je bedrijf om een relatie met je klanten op te bouwen, naast blogs om over de laatste gang van zaken te rapporteren.
8. Opiniestuk
Bedrijfsblogs zijn saai. Tenminste, die kans is groot. Want jezelf uitspreken kan verkeerde gevolgen hebben. Daarom lezen mensen juist zo graag opiniestukken. Even niet 'zoals het hoort'. Controverse werkt. Deel je mening. Ben niet bang een standpunt in te nemen. Ga in tegen 'hoe het hoort'. Zet je lezers aan het denken. Zijn ze het met je eens, dan haken ze aan, want "like minds unite". (Gelijkgestemden verenigt u!) Zijn ze het niet met je eens, dan zijn ze waarschijnlijk niet je ideale klant. Bovendien krijg je dan weer voer voor nieuwe blogs.
9. Voorspelling
Het is het einde van het jaar, dus het is aan de late kant, maar voorspellingen voor het volgende jaar doen het altijd goed. Hoe zal het in jouw branche verlopen? Zeker met corona momenteel niet makkelijk in te schatten. Maar juist daarom lezen mensen het graag, want ook zij weten het niet. Terwijl de mens nou juist zo op zoek is naar bevestiging en geruststelling. We willen allemaal weten waar we aan toe zijn. Komen je voorspellingen uit: top! Komen ze niet uit? Ook top! Want dan kun je weer een blog schrijven over het waarom daarvan. Dan ben je niet alleen opinieleider, maar toon je ook je menselijkheid - iedereen maakt fouten! Wat zijn jouw voorspellingen voor 2021?
10. Feiten, statistieken en onderzoeksuitkomsten
Doe een grondig onderzoek naar een relevant onderwerp en presenteer je bevindingen. Dit kun je doen door zelf onderzoek uit te voeren, of door bestaand onderzoek door te pluizen en te duiden. Je bestaande klanten en/of lezers kunnen een perfecte bron voor je eigen onderzoek zijn. Zo sla je een groot aantal vliegen in één klap. Je leert je klanten beter begrijpen, je kunt je dienstverlening verbeteren, het helpt om een geloofwaardige en gerespecteerde bron in je branche te worden én je kunt er dus een mooie blog(reeks) over schrijven.
11. Mislukkingen en de lessen die je daaruit kunt leren
Het liefst blog je natuurlijk over je successen. Niet alleen omdat het fijn is om succes te hebben - maar óók omdat je denkt dat je jezelf in je voet schiet als je het over je mislukkingen hebt. Niets is minder waar! Nouja, als je van een dergelijke mislukking geleerd hebt tenminste... Wat ging er mis en waarom? Dat is om te smullen. Maar hoe heb je dat opgelost? Hoe heb je jezelf, je dienst of je product verbeterd? Welke vruchten plukt je klant hiervan? Wat kan de lezer hiervan leren? Deel je mislukkingen en de lessen die je daaruit kunt leren.
Hoe ziet jouw volgende blog eruit?