Bloggen is voor organisaties een krachtige marketingtool. Als je het goed doet, fungeren je blogs als een vangnet voor nieuwe klanten. Dus: zet een contentstrategie op papier en begin! Ho. Stop. Niet te snel van stapel lopen. Laten we eerst eens kijken wáárom bloggen zo'n goed idee is.
Lees ook:
Wat bloggen voor je bedrijf
Hoe bloggen voor je bedrijf
Wie bloggen er voor je bedrijf
Waar bloggen voor je bedrijf
Wanneer bloggen voor je bedrijf
Aan de slag! 11 soorten blogcontent
Bloggen voor je bedrijf: Waarom?
Iedere organisatie zit vol bruikbare kennis. Was dat niet zo, dan had de organisatie immers geen bestaansrecht. Meestal wordt met deze kennis echter nog te weinig gedaan. Zonde, want al die inhouse informatie kun je als organisatie eenvoudig inzetten om betere resultaten te behalen.
1. Je laat zien dat je kennis van zaken hebt
Mensen klikken je blog aan op sociale media omdat ze het onderwerp interessant vinden, of ze vinden je blog via Google omdat ze op zoek zijn naar informatie. Hoe het ook zij, ze zijn geïnteresseerd in wat je te vertellen hebt. Als mensen je blogs vervolgens waardevol vinden en er iets van opsteken, dan gaan ze je zien als expert. En mensen doen graag zaken met experts. Jij ook toch? Want door te bloggen zég je niet alleen dat je iets goed kunt, je laat het ook zíen.
2. Je wordt beter gevonden in Google
Met bloggen bewijs je aan je bezoekers én aan Google dat je wat te vertellen hebt. Want met blogs kun je gemakkelijk en direct inspelen op concrete zoekvragen die mensen via Google stellen. Veel beter dan via de statische webpagina's die je website heeft. Hoe meer blogartikelen je website heeft, hoe meer vragen je beantwoordt en hoe meer mensen jou zullen vinden. Wanneer je regelmatig blogt, bewijs je bovendien aan je bezoekers én aan Google dat je actueel bent. Ook dat is belangrijk om goed gevonden te worden. Op oude informatie zit niemand te wachten.
3. Je trekt meer bezoekers naar je website
Om verder te gaan op punt 2: Hoe vaker mensen vanuit Google doorklikken naar je website, hoe duidelijker het voor Google is dat je relevant bent. En dan kom je dus in een positieve vicieuze cirkel terecht! Want als er vaker wordt doorgeklikt naar je website, duikt je website vaker op in de zoekresultaten, je wordt nog vaker aangeklikt, je stijgt hoger in de zoekresultaten, enzovoort. Door regelmatig nieuwe blogs te plaatsen, houd je dit in stand.
4. Je creëert naamsbekendheid
Zakelijk bloggen maakt je bedrijf zichtbaar. En niet alleen in Google. Mensen lezen een blogartikel van je en worden nieuwsgierig naar wat je doet en wat je te bieden hebt. Ze klikken nog wat andere blogs aan, ze delen misschien een blog met iemand anders en ze zullen je onthouden. Hoe meer je blogt, hoe zichtbaarder je jezelf maakt. Hierbij ga ik er uiteraard (net als bij de punten hiervoor) wel van uit dat je je blogs deelt via sociale media.
5. Je werkt aan een langetermijnstrategie
Ja, bloggen kost tijd, maar met een goede blog kun je jarenlang traffic genereren. Je blogs blijven immers altijd online staan. Zolang de informatie in je blogartikelen relevant is, blijft Google mensen doorsturen naar je blogs en blijven mensen je blogs lezen. Bovendien, hoe meer blogartikelen je hebt en hoe langer ze online staan, hoe groter de kans dat andere websites met backlinks naar je verwijzen. Mensen verwijzen namelijk graag naar blogs en veel minder naar homepages. En, wederom, hoe meer backlinks, hoe beter voor Google. De tijd die je investeert in bloggen zal op de lange termijn dus zeker de moeite waard zijn!
De url bloggenvoorjebedrijf.nl is al jarenlang van mij. Ik heb af en toe een opdracht als ghostblogger en een tijd geleden leek het me leuk om me in ghostblogs te 'specialiseren'. Er is echter zoveel meer dat ik leuk vind om te doen! Toch is de url nog steeds van mij, want ik herken nog altijd het belang ervan. En wie weet, ooit.. :)