Misschien is het wel de moeilijkste vraag in het proces van zakelijk bloggen: wie gaat er bloggen voor je bedrijf? Ja, iedereen heeft mooie kennis en ervaringen, maar ook iedereen heeft het druk. Juist degenen die bloggen niet in hun functiebeschrijving hebben staan, hebben de mooiste verhalen te vertellen. Hoe los je dat op?
Lees ook:
Waarom bloggen voor je bedrijf
Wat bloggen voor je bedrijf
Hoe bloggen voor je bedrijf
Waar bloggen voor je bedrijf
Wanneer bloggen voor je bedrijf
Aan de slag! 11 soorten blogcontent
Bloggen voor je bedrijf: Wie?
Als zzp'er of kleine ondernemer is het antwoord gemakkelijker. Dan blog je zelf, je verdeelt de lasten met een compagnon, of je besteedt het bloggen uit. Hoe groter de organisatie, hoe meer mogelijkheden er zijn. Dat klinkt fijn, maar is het niet altijd, want ja, keuzestress. "Hij doet het wel", "Zij heeft altijd zulke goede ideeën." "Ik leg het wel op haar bord", "Hij kan zo goed schrijven." Maar dat is niet de juiste insteek, want bloggers moeten wel gemotiveerd zijn. Vaak is het daarom een goed idee om strategie en uitvoering uit elkaar te trekken. En ook de uitvoering kun je weer opsplitsen voor een optimale blogstrategie.
1. Stel een eindverantwoordelijke aan
De eerste stap op weg naar een succesvolle blogreeks voor je organisatie, is een eindverantwoordelijke aanwijzen. Dit kan degene zijn die de strategie uitstippelt, maar je kunt ook een stap later beginnen. Dat je als team een blogstrategie bepaalt, en vervolgens iemand aanwijst die de contentkalender beheert en mensen achter hun broek aan zit. Ook als medewerkers graag willen bloggen, kan het er gemakkelijk bij inschieten dit daadwerkelijk te doen.
Want hoewel kennis delen door te bloggen heel veel kan opleveren, is het natuurlijk niet factureerbaar. Het is iets wat medewerkers 'erbij moeten doen'. Bloggen schuift vaak steeds verder naar beneden op de to do lijst. Er zijn bijna altijd belangrijkere to do's. Het is daarom verstandig als de eindverantwoordelijke deze taak wél in zijn functiebeschrijving heeft staan, om de prioriteit hoog te houden. Ook is het handig als de eindverantwoordelijke de blogs kan redigeren en het ook geen probleem vindt om positief-kritische feedback te geven.
2. Verzamel medewerkers die willen bloggen
Niet iedereen vindt het leuk om te schrijven. Niet iedereen kán schrijven. Verzamel daarom een groep enthousiastelingen in je organisatie die dat wel vinden en/of kunnen. Dit zijn medewerkers die graag kennis willen delen en/of zich willen ontwikkelen op het vlak van bloggen. Wat goed werkt is deze twee dingen uit elkaar te trekken: het informeren, de kennis, de expertise, versus de kracht om dit op papier te zetten. Zo kunnen medewerkers met een goede taalachtergrond bijvoorbeeld 'interviews afnemen' met de medewerkers die veel te vertellen hebben. Zo verdeel je de 'lasten' én zorg je voor betere content.
De eindverantwoordelijke geeft verzamelde bloggers de 'opdracht' om één keer per x aantal maanden een blog aan te leveren. Waarover de bloggers schrijven, kan van tevoren worden vastgelegd, of worden overgelaten aan de blogger. Zoveel mensen, zoveel wensen. Sommige mensen geven de voorkeur aan een opdracht, omdat ze het lastig vinden om zelf iets te bedenken. Andere mensen bedenken hun onderwerp juist liever zelf. Het is in beide gevallen overigens beter om niet al te specifiek te plannen, want dan kan het moeilijker zijn om in te springen op actualiteiten.
3. Ondersteun medewerkers waar nodig
Geef nieuwe bloggers bijvoorbeeld een training in zakelijk bloggen. Bloggen voor je bedrijf is namelijk wel een bepaalde vaardigheid die je in je vingers moet krijgen. Bovendien is het belangrijk dat de neuzen dezelfde kant op staan. Ook medewerkers die al veel zakelijk communiceren, kunnen wel een beetje specifieke hulp bij bloggen gebruiken. En dan heb ik het in principe niet over een training van een volle dag die alle ins en outs van bloggen behandelt, maar over een workshop van twee uurtjes en een cheat sheet.
In zo'n workshop neem je bijvoorbeeld de Waarom, Wat, Hoe, Wie, Waar en Wanneer door, zoals ik ze nu beschrijf in deze blogreeks. En dan kun je ook ingaan op de kenmerken van goede blogs, hoe je pakkende titels kunt bedenken, dat het belangrijk is om simpel te schrijven en wat je kunt doen wanneer de inspiratie even niet wil komen. Je kunt uiteraard ook wél voor de uitgebreide training gaan, waarin ook dingen als SEO, storytelling en tekstschrijven in z'n algemeen aan bod komen.
4. Huur een ghostblogger in
Heb je echt geen medewerkers die willen bloggen, of lukt het niet om een eindverantwoordelijke te vinden of aan te houden, dan kun je, ook als groter bedrijf, het bloggen altijd nog uitbesteden. Dit kun je doen in allerlei soorten en maten. Van dik tot dun en groot tot klein.
Een blogspecialist kan alles voor je organisatie oppakken, van de blogstrategie tot het schrijven, het publiceren en het delen via sociale media. Zo iemand klopt dan alleen van tijd tot tijd aan bij je medewerkers om hun expertise in een blog te kunnen gieten. Een redacteur krijgt elke week een ruwe blog in zijn mailbox en zorgt ervoor dat er geen spelfouten in zitten en dat er een aansprekende blogtitel boven komt te staan.
Een ghostblogger zit daar ergens tussenin. Die bepaalt samen met de medewerkers welke blogs er gaan komen en wat erin komt te staan. Een medewerker levert de kale input, de ghostblogger maakt er iets moois van, de medewerker geeft zijn mening, de ghostblogger zet de puntjes op de i en de medewerker zet zijn naam eronder en plaatst de blog.
Zo zijn er echt geen excuses meer om niet te gaan bloggen voor je bedrijf!