Je weet nu Waarom bloggen voor je bedrijf een goed idee is, en waarom jouw organisatie wil gaan bloggen. Je hebt nagedacht over Wat/waarover je gaat bloggen en ook al een beetje voor wie. Bovendien heb je met het nadenken over je onderwerpkeuze, al een stap gezet richting de Hoe. Daarover deze week meer.
Lees ook:
Waarom bloggen voor je bedrijf
Wat bloggen voor je bedrijf
Wie bloggen er voor je bedrijf
Waar bloggen voor je bedrijf
Wanneer bloggen voor je bedrijf
Aan de slag! 11 soorten blogcontent
Bloggen voor je bedrijf: Hoe?
Door te bloggen wil je de kennis, inzicht, inspiratie en ervaringen die in jouw organisatie aanwezig zijn, delen met de wereld. Vorige week heb je nagedacht over je belangrijkste hoofdthema's, onderliggende thema's en niches. En na een contentbrainstorm weet je precies welke informatie er in je bedrijf te vinden is en op welke manier jouw blogs waardevol kunnen zijn voor je lezers. Maar wie zijn je lezers precies?
1. Bepaal voor wie je gaat bloggen
Denk na over wie je als bedrijf wilt bereiken met je blogs. Het is namelijk niet slim om voor 'alle potentiële klanten' te schrijven. Dan voelt niemand zich echt aangesproken. Kies één of enkele doelgroepen uit en verdiep je in deze mensen. Bijvoorbeeld 'werkzoekenden', 'vrijgezellen', 'buschauffeurs', 'kleurenblinden' of 'voetballers'.
Zorg dat je blogs schrijft waarin mensen zich kunnen herkennen. Als je doelgroep te breed is, zoals 'Nederlanders', dan is het moeilijk om herkenbaarheid op te roepen, omdat alle Nederlanders zo verschillend zijn. Maar kijk ook uit dat je niet te specifiek te werk gaat, want hoeveel 'werkzoekende, vrijgezelle buschauffeurs die kleurenblind zijn en voetballen' zouden er zijn?
Er zijn veel bedrijven die werken met een 'persona', ook wel klantprofiel genoemd. Een persona is een karakterisering van je (fictieve) ideale klant, in een gedetailleerde beschrijving. In zo'n persona voeg je de belangrijkste kenmerken van je (ideale) klanten samen, waar je een beschrijving van maakt. Denk aan de werkzoekende, vrijgezelle, kleurenblinde, voetballende buschauffeur, maar dan iets minder gedetailleerd. Vaak gebruikte kenmerken zijn leeftijd, geslacht, gezinssituatie, beroep, hobby's en opleiding. Weet je niet waar je moet beginnen, dan helpt het om een bestaand persoon die je graag als klant zou willen in gedachten te nemen.
2. Zet een blogstrategie op papier
Je weet nu over welke onderwerpen je wilt bloggen en voor welke doelgroep.
Onderwerpen: hoofdthema's, thema's, niches
Doelgroep: persona's
Denk ook na over:
Regelmaat: hoe vaak wil je gaan bloggen? (Dagelijks, wekelijks, maandelijks, oid).
Blogtypes: hoe zien je blogs eruit, welke soorten blogs wil je gaan inzetten? (Lijstjes met tips, meningen/opinies, productbesprekingen/reviews, klantvragen beantwoorden, etc, enz, etc.).
Tone of voice: welke sfeer wil je oproepen, wat is de gewenste tone of voice die je wilt neerzetten? (Zakelijk, humoristisch, inspirerend, etc).
Aanspreekvorm: ga je je lezers aanspreken met je of u? Meestal is dit al organisatiebreed bepaald voor de andere communicatie die je met klanten hebt, dus zorg ervoor dat dit bij elkaar aansluit.
Zichtbaarheid: op welke manier ga je de blogs delen via andere kanalen? (Sociale media, nieuwsbrieven en misschien zelfs je e-mail handtekening.) Hoe doe je dat, hoe vaak en op welke manier?
In je blogstrategie zet je ook neer waarom je al deze keuzes hebt gemaakt. Dan kun je namelijk goed toetsen of toekomstige blogideeën in je strategie passen.
3. Maak een contentkalender
Het is niet verstandig om de ene maand tien blogs te publiceren en de volgende maand maar twee. Dan weten je lezers niet goed wat ze aan je hebben. Bovendien wil je de hoofdthema's, niches en blogtypes wellicht wat spreiden, zodat je een mooie mix van onderwerpen en soorten blogs krijgt. Maar je hebt niet altijd de juiste dosis inspiratie. Maak daarom een contentkalender of contentplanning. Daarin zet je welke onderwerpen je wilt gaan bespreken, welke blogs je wanneer wilt publiceren, maar ook wie ze gaat schrijven en misschien zelfs wat de status is (concept, klaar, geredigeerd, ingepland, gepubliceerd).
4. Evalueer je blogactiviteiten
Je schrijft je blogs en je deelt ze via sociale media. Maar dan ben je nog niet klaar. Want om je blogactiviteiten te ontwikkelen, is het ook een goed idee om uit te zoeken en bij te houden wat er precies met je blogs gebeurt nadat je ze de wereld in hebt gestuurd. Worden ze wel gelezen? Door wie? Welke blogs worden heel goed gelezen? Welke heel slecht? Waar ligt dat aan? Misschien is er een niche die heel populair is, terwijl blogartikelen die in een andere niche vallen helemaal niet gelezen worden. Door bij te houden (bijvoorbeeld in Google Analytics) hoe je blogs bekeken worden, kun je je blogstrategie eventueel aanpassen. Of je contentkalender anders inrichten. Meten is weten!