Weblinks in je tekst controleren

Geen schrijftip, maar wel belangrijk: controleer de linkjes in je tekst. Gaan ze wel naar een bestaande url toe? Ook deze controle vind ik onderdeel van redigeren.

Niet alleen tekst kun je redigeren

Je kunt nog zo'n mooie tekst hebben, maar daar heb je niets aan als een link in je tekst niet klopt. Als je mensen een doodlopende weg opstuurt, of de verkeerde kant op, is het goed mogelijk dat ze het vertrouwen in je verliezen. En is dat niet het geval, omdat mensen nu eenmaal fouten maken en jij het verder altijd goed doet: dan nog raak je mensen kwijt.

In het kort gezegd: mensen zijn lui.

1. Mensen haken snel af

Stel, je linkt naar een training en mensen komen op een verkeerde pagina terecht. Een aantal mensen is zo geïnteresseerd dat ze op zoek zullen gaan naar de juiste pagina. Maar de meeste mensen denken: "Laat maar, ik wilde alleen even kijken." En dan haken ze af.

2. Mensen multitasken

Of, nog erger: ze hebben je link in een nieuwe tab geopend 'om een andere keer te bekijken' en komen er pas veel later achter dat deze niet klopt. Misschien weten ze dan al niet eens meer waar ze oorspronkelijk op geklikt hebben. Ook die potentiële klanten loop je mis.

3. Mensen zijn ongeduldig

Je kunt mensen trouwens ook met een correcte hyperlink kwijtraken. Dat gebeurt als de url te generiek is. Dan stuur je ze als het ware naar een kruispunt waar tien wegen samenkomen. Daar komt die luiheid weer om de hoek kijken: "Hier staat het niet, laat maar."

Maak het je lezers gemakkelijk

Dus, wees in je werk niet zo lui als je bent als consument: zet die extra stap. Controleer alle weblinks in je tekst. Ja, óók de links die je aan afbeeldingen meegeeft. Werkt de link en gaat hij naar de pagina die je belooft? Mooi! Dan ben je klaar voor de bonustip.

Bonustip: Gebruik een betekenisvolle linktekst

In een nieuwsbrief kan het nog wel, maar op een website zijn deze termen echt verboden: 'klik hier' en 'lees verder'. Gebruik ook geen zichtbare links. Maak altijd een aanklikbare tekst en zorg er dan voor dat de tekst waar je url achter staat, zo kort mogelijk en betekenisvol is.

Dus niet:

Maar:

En nu jij!

Ja, ik wil betere teksten (en meer)