Wat dacht je van nu meteen?! Alhoewel... In tegenstelling tot bij een persoonlijke blog, is het bij zakelijk bloggen beter om even te wachten tot je de Wat, Hoe, Waarom, Wie en Waar op orde hebt. Je hoeft niet te wachten met bloggen tot alles 'helemaal perfect' is, maar het één en ander moet je wel uitgedacht hebben.
Lees ook:
Waarom bloggen voor je bedrijf
Wat bloggen voor je bedrijf
Hoe bloggen voor je bedrijf
Wie bloggen er voor je bedrijf
Waar bloggen voor je bedrijf
Aan de slag! 11 soorten blogcontent
Bloggen voor je bedrijf: Wanneer?
Het is verstandig om te wachten met het lanceren van je blog tot je een aantal blogartikelen klaar hebt liggen. Als er dan vlak na de start iets onvoorziens gebeurt, zoals een zieke eindverantwoordelijke, kun je toch volgens plan van start.
Zoals ook al vermeld in de Hoe bloggen voor je bedrijf is het een goed idee om een blogstrategie en een contentkalender te maken. Daarin zet je wanneer je (waarover) gaat bloggen. Dan weet je van tevoren dat er regelmaat zal zijn. Want het is dus niet verstandig om de ene maand tien blogs te publiceren en de volgende maand maar twee. Dan weten je lezers én Google niet wat ze aan je hebben.
Na een eerste contentbrainstorm en de hoeveelheid bloggers die je in je organisatie hebt verzameld, kun je ongeveer inschatten hoeveel blogs per maand haalbaar is. Maar hoeveel blogartikelen je ook publiceert per maand, consistentie is enorm belangrijk. Weet je nog niet precies wat mogelijk is, begin dan rustig. Je kunt later altijd opbouwen. Leg de lat niet te hoog, want het is zonde als je er na veel inspanning toch alweer snel mee stopt.
1. Drie keer per week bloggen
Dat gezegd hebbende, uit een onderzoek van Hubspot blijkt dat je minstens drie keer per week zou moeten bloggen om daar snel resultaat uit te halen. Dat is voor grotere ondernemingen nog wel te doen, maar voor kleine organisaties is dat even slikken. Maar niet getreurd, neem deze cijfers niet te nauw. Ook als je 'slechts' één keer per week blogt, kun je succes behalen, alleen dan duurt het natuurlijk langer.
Dat is ook wat ik zelf doe, wekelijks één blog publiceren. Dat is als eenpitter nog net te doen. Bovendien is het goed voor Google en het komt professioneel over. Je moet het mensen natuurlijk ook niet te moeilijk maken. Elke donderdag een nieuwe blog bij bedrijf XYZ is goed te onthouden, maar om de week op donderdag een nieuwe blog, laat dan maar zitten, dat is te ingewikkeld. En dat geldt uiteraard ook voor de bloggers of het bloggende bedrijf zelf. Maak het jezelf gemakkelijk!
Bovendien is kwaliteit nog altijd belangrijker dan kwantiteit als je gaat bloggen voor je bedrijf. Je hebt toch een naam hoog te houden. Je blogs moeten waarde toevoegen en dat kost tijd en energie. Want het zijn toch vaak de iets langere blogs waar je lezers iets aan hebben. Je kunt beter één blog van 1000 woorden per week publiceren dan drie blogs van 400 woorden. Als je waardevolle blogs schrijft waar je je potentiële klanten écht mee helpt en die jarenlang relevant blijven, dan werk je ook met één blog per week prima aan je langetermijnstrategie. Wees dus geduldig en verwacht niet direct resultaat.
2. Op welke dag bloggen
Okee, je hebt het besloten, je gaat wekelijks een blog publiceren. Maar.. op welke dag....? Wat is de beste dag om een blog te publiceren? Dat ligt misschien een beetje aan je bedrijf. Ik kan me voorstellen dat je op vrijdag de meeste bezoekers trekt als je dancefeesten organiseert. (Al is dat iets minder relevant in de huidige coronatijd, maar dat terzijde.) Ook kan ik me voorstellen dat je op vrijdag, zaterdag en zondag juist de minste bezoekers trekt als je zakelijk blogt over bankzaken. Als je bedrijf iets te maken heeft met een ander soort banken, oftewel interieuradvies, maakt het misschien helemaal niets uit op welke dag je je blogs publiceert.
Ik heb eerlijk gezegd helemaal geen verstand van de beste blogpublicatiemomenten, maar na wat online onderzoek denk ik dat het niet heel veel uitmaakt, zolang je maar een vaste dag kiest en je daaraan houdt. Mijn eigen blogs verschijnen altijd op vrijdag op mijn website en ik deel ze op maandag via LinkedIn en Twitter. Waarom? Onderbuikgevoel. Is ook belangrijk.