Wat is het verschil tussen schrijven en redigeren? Voor mij een makkelijke vraag, maar niet voor iedereen. Het korte antwoord: schrijven is de woorden op papier zetten, redigeren is de woorden in de juiste volgorde zetten.
Wat is schrijven?
Wanneer je een tekst schrijft, of dit nu een blog is, een vacaturetekst, een boek, een brief of een rapport, dan ben je creatief bezig. Je zoekt woorden, legt dingen uit, bedenkt wat je allemaal wilt vertellen en overbrengen. Schrijven kost vaak meer tijd dan je denkt. Al is het maar een mailtje. Zelfs al gaat het digitale schrijven van tegenwoordig sneller dan de vroegere versie met de balpen. Schrijven kost meer tijd dan spreken. Zelfs als je gewoon op papier zet wat er in je hoofd omgaat. Dat is ook wat schrijven zou moeten zijn: een braindump. Gooi het er allemaal uit. Schrijf het op. Dat het er niet 'mooi' uitziet, doet er nog niet toe. Want daar is redigeren voor.
Wat is redigeren?
Wanneer je een tekst redigeert (ja, zelfs een mailtje), kijk je of het logisch is wat je opgeschreven hebt. Zeg je wat je wilt zeggen, staat alles in de juiste volgorde, komt je boodschap over? En ook: staan er geen spelfouten in, dubbele spaties, te weinig punten? Je zet figuurlijk de puntjes op de i. Ik neem aan dat die uitdrukking precies zegt wat het vroeger letterlijk betekende. Dat iemand na het schrijven van de tekst, deze nog eens doorlas en dan overal op de i een puntje zette waar deze nog niet stond. Ja, ook redigeren kost vaak meer tijd dan je denkt, maar het is het wel waard. Het is het waard om foutjes op te sporen. Daar wordt je tekst leesbaarder van. Waardoor je boodschap beter aankomt. Wat betekent dat het schrijven je geinvesteerde tijd daadwerkelijk waard is geweest.
Eerst schrijven, dan redigeren
Het is zo aanlokkelijk. Ik trap zelf ook nog geregeld in deze val. Maar het is echt beter om het niet te doen: schrijven en redigeren tegelijk. Dan raak je uit je creatieve flow, dan blokkeer je je braindump. Probeer hier dus altijd op te letten: eerst schrijven, dan pas redigeren. Schrijf je blog af, schrijf je mail af. Zet de laatste punt. En redigeer daarna pas. Doe daarbij net alsof jij de ontvanger bent. Alsof je nog geen voorkennis hebt. Zou je dan alles snappen? Staat alles erin? Is het logisch wat je hebt geschreven? Zo ja, top! Zo nee, aanpassen die handel. Lees je tekst nog een laatste keer door en versturen of publiceren maar!
Je hebt nu een mooie tekst geschreven. Dat je je eigen tekst ook geredigeerd hebt, weet niemand behalve jijzelf. En dat is prima!