Met een schrijfwijzer bepaal je voor jezelf of je organisatie hoe je schrijft. Zodat je altijd dezelfde 'regels' volgt en consistent overkomt. Dat klinkt als een hele klus. Maar je hoeft het wiel echt niet zelf uit te vinden!
Schrijf Simpel
Na de training Webtoegankelijkheid ben ik nóg meer gericht op simpel schrijven. Ook zal ik niet snel vergeten dat je moet uitgaan van wat de lezer wil weten, níet van wat jij wilt vertellen. Veel websites doen dit nog niet, maar overheidswebsites wél. Dat moeten ze ook, volgens de wet WCAG, maar dat maakt het succes er niet minder op! En wat ik nóg beter vind, is als gemeenten dit beleid actief uitdragen. Bovendien kun jij er dan de vruchten van plukken.
Voorbeelden van schrijfwijzers
Per toeval kwam ik terecht bij de schrijfwijzer van de Gemeente Amsterdam. Die is echt heel goed digitaal toegankelijk. Want het is geen pdf, maar een gehele website. Top! Ik ging snel eens kijken of ik nog wat andere voorbeelden kon vinden. Veel gemeenten hebben hun schrijfwijzer niet online staan, maar met deze vier schrijfwijzers kom je een heel eind. Gebruik ze als inspiratie voor je eigen schrijfwijzer!
Schrijfwijzer Amsterdam
"In al ons contact met bewoners, ondernemers, bezoekers en bestuurders zorgen we dat onze boodschap overkomt. Daar hoort geen dikdoenerij bij. Geen woordenbrij of vaktaal maar gewonemensentaal." Zelfs met 'regenboogtips'!
Schrijfwijzer Den Haag
"Een tekst schrijft u omdat u de ontvanger iets wilt vertellen. Maar hoe zorgt u ervoor dat iedereen begrijpt wat u bedoelt? Onder andere door het gebruik van Heldere taal. Schrijf zo kort en krachtig mogelijk met zo min mogelijk vaktermen, beeldspraak, moeilijke woorden en afkortingen."
Schrijfwijzer Oss
"Met elke tekst die je schrijft, heb je een bedoeling. Je wilt dat de lezer iets doet. Wanneer je tekst in Klare Taal is, doet de lezer wat je van hem vraagt. Hij begrijpt waarom hij dat moet doen en heeft geen vragen meer. De gemeente neemt hem serieus."
Schrijfwijzer Rijswijk
"Sommige ambtenaren denken dat de lezer het beleidsproces spannend vindt. Dat is niet zo. De lezer vindt maar één ding spannend. Het antwoord op de vraag: wat heb ik eraan. Leg dat dus uit."
Schrijfwijzer gebruiken
Klein puntje van aandacht: met het opstellen van een schrijfwijzer ben je er nog niet. Je moet hem wel gebruiken! En als je ook wilt dat anderen in je organisatie hem gebruiken, zorg er dan voor dat je laat zien hoe belangrijk dit is. Een mailtje sturen is dus niet voldoende. Geef een korte presentatie: Leg de voordelen uit, maar houd het simpel. Net als je schrijfwijzer dus :)