Waar moet je rekening mee houden als je iemand gaat interviewen? En hoe verwerk je een interview vervolgens tot een mooi artikel? Met deze tips kom je een heel eind!
Interviews afnemen
Binnenkort ga ik sinds lange tijd weer leuke mensen interviewen. Ik vond het dus de hoogste tijd om weer eens wat tips & tricks door te nemen. Daarbij stuitte ik op deze 20 gouden tips voor een interview afnemen. Tijdens het lezen van die tips beleefde ik deze vier 'ohja-momentjes':
1. Stel geen algemene vragen
Ohja, ik kan natuurlijk beter vragen "Wat vind jij de belangrijkste taken van een archiefmedewerker?" in plaats van "Wat doet een archiefmedewerker zoal?".
2. Weet wat je met je interview wilt bereiken
(Ohja,) wat is eigenlijk het doel van m'n uiteindelijke artikel? Wat wil ik mijn lezers gaan vertellen? "Een dagje meekijken met een archiefmedewerker" is natuurlijk niet wat ik wil bereiken. Dat is wat ik ga doen. Ik wil mijn lezers vertellen wat een archiefmedewerker precies doet, waarom dit belangrijk is en waarom dit leuk is.
3. Ga op zoek naar wat iemand drijft
Het gaat er niet om wat ík wil vertellen, maar wat de archiefmedewerker wil vertellen. Want dan krijg je de mooiste verhalen. En dat is wat mijn lezers willen lezen.
4. Vraag naar voorbeelden en details
Sommige dingen klinken heel logisch tijdens een gesprek, maar als je dan je verhaal wilt gaan schrijven, voel je ineens hoe een voorbeeld of een paar details alles duidelijker en aansprekender kan maken.
Interviews uitwerken
Met een interview afnemen ben je er natuurlijk nog niet. Ja, ik weet nu weer waar ik tijdens het interviewen allemaal op moet letten, maar dan moet ik het ook nog uitwerken! Wat ik grappig vind, is dat ik daar vrij weinig tips over kan vinden. Gelukkig weet ik zelf nog het één en ander. Deze drie dingen lijken me vooral goed om te onthouden.
1. Niet alles is belangrijk
Zo is een zogenaamd 'schoolreisjesverslag' natuurlijk uit den boze (en toen, en toen, en toen). Veel organisaties maken zich hier ook schuldig aan als ze een verslag schrijven over een evenement dat ze hebben georganiseerd. Dan komt alles van dagvoorzitter tot koffiepauze aan bod. Maar niet alles wat gebeurd is, is belangrijk. Of in het geval van een interview: niet alles wat gezegd is, is belangrijk. Niet voor je artikel in ieder geval. De lezers willen niet weten wat een archiefmedewerker van uur tot uur doet. Ze willen de krenten uit de pap!
2. Maak je eigen verhaal
Bovendien, de dingen die wél belangrijk zijn, hoeven niet te worden opgeschreven in de volgorde waarin ze verteld zijn. Zelf vind ik romans die heen en weer springen in de tijd bijvoorbeeld veel leuker om te lezen dan een chronologisch epistel. Je schrijft over je interview waarschijnlijk geen roman, maar maak er wel een lekker verhaal van.
3. Zorg voor citaten
Nog wel een leuke tip vond ik tussen deze 10 tips voor een interview op topniveau: "Kies de leukste citaten uit en bouw je artikel daaromheen". Nu zegt de bron niet hoe je een artikel om de leukste citaten heen kunt bouwen, maar de uitspraak biedt mij wel stof tot nadenken! Sowieso dat ik kan opletten of de uitspraken die de archiefmedewerker doet, 'citaatwaardig zijn' en dat ik ze correct opschrijf. Maar ook dat ik deze uitspraken op verschillende manieren in mijn artikel kan verwerken.
Interviews opvolgen
Natuurlijk laat ik mijn artikel altijd lezen door degene die ik geïnterviewd heb. Die persoon kan dan bekijken of ik alles wel goed begrepen en verwoord heb. En misschien komt er door mijn schrijfwijze nog wel meer informatie bij de geïnterviewde naar boven, die ik dan nog kan gebruiken om mijn artikel te verbeteren.
Maar het leukst vind ik eigenlijk om 2-3 jaar na het interview nog eens contact te hebben met de geïnterviewden. Want hoe gaat het dan met ze, staan ze nog steeds achter hun uitspraken, hoe hebben ze zich ontwikkeld? Zo'n gesprek kan zomaar leiden tot een nieuw interview en een nieuw artikel!
Mijn eerste interview is inmiddels verschenen op de website van Museumspecialisten.