Hoe schrijf je een artikel dat voor de zoekmachine geoptimaliseerd is? Met dit stappenplan kun jij gemakkelijk leren SEO-schrijven.
In 6 stappen naar een goed SEO-artikel
Een tijd geleden volgde ik een training SEO voor tekstschrijvers. Daar schreef ik toen een uitgebreid artikel over, met alle ins en outs van SEO basics voor iedereen. Inmiddels ben ik al een tijdje bezig met een opdracht waarbij ik artikelen schrijf die geoptimaliseerd zijn voor de zoekmachine. En zoals ik toen al zei: "SEO is helemaal niet zo spannend als ik voorheen altijd dacht. Ja, het is inderdaad veel werk, maar het is heus behapbaar." Daarom deel ik graag nog een paar tips voor SEO-schrijven. Mijn 6 stappenplan voor elk SEO-artikel.
1. Bepaal je zoekwoord
In mijn geval krijg ik een zoekwoord toebedeeld. Of een korte zin. Een vraag waarvan je weet dat mensen er naar zoeken. Aangezien ik zelf de zoekwoorden niet bepaal, kan ik hier geen specifieke aanvullende tips over geven.
2. Bepaal het onderwerp van je artikel
Als je zoekwoord een vraag is, is het onderwerp van je artikel snel vastgesteld. Maar het zou ook kunnen dat je met je zoekwoord nog verschillende kanten uit kunt. Denk dan aan de intentie van de zoeker - wat denk je dat ze willen weten bij je zoekwoord? Als je het zoekwoord 'ontslagbrief' bedacht hebt, kun je namelijk vele soorten artikelen schrijven, bijvoorbeeld: wat is een ontslagbrief, hoe schrijf ik een ontslagbrief, wat moet in een ontslagbrief staan of een goed voorbeeld van een ontslagbrief. Wat is jouw insteek?
3. Maak het geraamte van je artikel
Nadat je de intentie van je artikel bepaald hebt, zet je een geraamte op. Oftewel, je maakt de tussenkopjes voor je artikel. Welke dingen wil je gaan behandelen en in welke volgorde? Als je dat voor jezelf helder hebt, kun je het artikel gemakkelijker gaan 'invullen'. Zeker wanneer je ook nog een hoeveelheid woorden in gedachten hebt. Want of je nu een heel kort of een heel lang artikel gaat schrijven: met het geraamte kun je goed plannen hoeveel informatie je in elke alinea kunt stoppen.
4. Schrijf de alinea's
Meer kan ik daar niet over zeggen: geef het geraamte 'body'. Doe je ding. Schrijf.
5. Schrijf je intro en uitsmijter
Loop door je artikel heen: wat is je hoofdboodschap en wat ga je allemaal behandelen? Schrijf daar een soort super korte samenvatting van en: voila, je intro. Pak nog een keer terug op je intro om het cirkeltje rond te maken: voila, je uitsmijter.
6. De grote SEO-check
Eigenlijk is dit stappenplan tot nu toe hetzelfde als voor alles wat je schrijft. Eerst denken, dan schrijven is in mijn ogen een zeer belangrijk mantra. Maar wat je vervolgens doet, is specifiek voor SEO-schrijven. Deze artikelen die geoptimaliseerd moeten zijn voor de zoekmachine hebben nog een 'sausje' nodig. Doe de grote seo-check!
- Staat het zoekwoord in de url?
- Staat het zoekwoord in de titel?
- Staat het zoekwoord in de intro?
- Staat het zoekwoord een aantal keer in de lopende tekst?
- Staat het zoekwoord in de laatste alinea?
- Heb je minstens 2 tussenkoppen (h2, h3, h4)
- Heb je minstens 1 interne link toegevoegd?
- Heb je minstens 1 externe link toegevoegd?
- Heb je een afbeelding of multimedia toegevoegd?
Waarbij mijn conclusie dus eigenlijk is: SEO-schrijven zou niet moeten bestaan. Je schrijft gewoon een goed artikel, zonder dat deze er gekunsteld uitziet. En daarna voeg je een aantal elementen toe zodat Google jouw artikel beter kan labelen. Succes!