Als je een tekst schrijft, heb je in veel gevallen iets te verkopen. Is het geen daadwerkelijke dienst of een product, dan is het wel een voorstel. Je wilt dat je lezers je vertrouwen. Je wilt dat ze je geloven. Dat ze met je in zee gaan. Hoe je dat voor elkaar krijgt? Volg de onderstaande vijf stappen.
1. Weet wat je verkoopt
Wat zijn de redenen dat mensen geïnteresseerd zullen zijn in jouw dienst, product of idee? En wat kunnen redenen zijn dat ze er juist hun twijfels over hebben? Wat zijn de voordelen van wat jij aanbiedt of voorstelt? Hoe kan jouw dienst, product of idee het leven van de lezer beter maken? Zorg ervoor dat je al deze zaken helder hebt voor jezelf. Weet wat je 'verkoopt'. Van kop tot staart.
2. Onderzoek je onderwerp
Begin niet meteen met schrijven, hoe verleidelijk dat ook is. Doe eerst wat onderzoek. Dit kan extern zijn, zoals documenten opvragen, achtergrondinformatie opzoeken via Google of praten met je klant/opdrachtgever/collega, maar ook intern: wat wil je eigenlijk vertellen? Wat wil je precies 'verkopen'? Wat is je doel? Weet je niet waar je zou moeten beginnen met schrijven? Dan heb je waarschijnlijk nog niet genoeg onderzoek gedaan.
3. Maak er een verhaal van
Bedenk hoe je je dienst, product of idee wilt verkopen. Welk verhaal je wilt vertellen. Mensen overtuigen doe je namelijk niet alleen aan de hand van de feiten, de rationele argumenten. Je moet je lezers ook op een emotioneel niveau aanspreken. Je gaat ze niet alleen vertellen WAT ze kunnen kopen, maar ook WAAROM ze dat zouden willen kopen. Maak er een verhaal van. Vertel een verhaal met een personage waarmee je lezer zich verbonden voelt.
4. Schrijf simpel en scanbaar
De meeste mensen hebben te weinig tijd. Ja, óók om jouw tekst te lezen. Zorg er dus voor dat je tekst gemakkelijk te begrijpen is en dat lezers snel kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn. Hoe doe je dat? Wissel de lengte van je zinnen af, zorg voor korte alinea's en gebruik waar mogelijk tussenkoppen, vetgedrukte woorden, lijstjes, quotes en links. Lees daarna wat je geschreven hebt eens hardop voor om te horen hoe het klinkt.
5. Bespreek de bezwaren
Ik vroeg het al eerder, wat kunnen redenen zijn dat je lezers hun twijfels hebben over jouw dienst, product of idee? Veeg deze eventuele bezwaren niet onder het vloerkleed. Doe niet alsof er geen nadelen kunnen zijn, maar bespreek ze. Toon aan dat de bezwaren niet kloppen door uit te leggen hoe het wél zit. Kun je dat niet? Dan moet je wellicht nog eens goed naar je dienst, product of idee kijken (weet wat je verkoopt) of meer onderzoek doen.