De meeste teksten bestaan om je te informeren of te overtuigen. Maar dat is nog niet zo gemakkelijk. Want je bent druk. Je hebt wel iets beters te doen. Denk hieraan wanneer je zelf een tekst schrijft. Denk aan dat ene geschiedenisboek waarboven je altijd in slaap viel.
Het belang van en goed verhaal
Informeren en overtuigen doe je niet alleen met mooie onderzoeksrapporten en goede argumenten. En ook niet met foutloze spelling en grammatica. Je moet ervoor zorgen dat je mensen ook op een emotioneel niveau weet te raken. Dat ze verder willen lezen. Omdat ze willen weten hoe het verdergaat met de persoon in je tekst. Of hoe ze een betere versie van zichzelf kunnen worden met behulp van jouw tekst. Dat kun je doen met humor, of met storytelling. Denk aan dat geschiedenisboek. Wanneer Viktor de Viking en Felix de Farao avonturen beleven, is dat een stuk aangenamer om te lezen dan een droge tekst met feiten.
Met een goed verhaal maak je lezers onderdeel van dat verhaal. Ze krijgen het gevoel dat ze het zelf hebben ervaren of gezien. Dan zullen ze het niet snel vergeten. En misschien zelfs wel doorvertellen.
Nu zijn er vele manieren om storytelling aan te pakken. Tot aan ingewikkelde schema's met plotwendingen en voorgebakken verhaalvormen aan toe. Maar het kan ook anders. Gemakkelijker. Want, nogmaals, je bent druk, en je hebt wel iets beters te doen.
In 3 stappen tot goede storytelling
Stap 1 - Kies je verhaalvorm
- Vertel een verhaal waarin je lezer zichzelf herkent (gebruik de jij- of ik-vorm).
- Vertel een verhaal waarmee je lezer binding voelt (gebruik de hij/zij- of wij-vorm).
Stap 2 - Definieer je 3 basisingrediënten
- De hoofdpersoon - Wie is de persoon met wie iets gaat gebeuren? Een doorsnee Nederlander, een vluchteling, een puber, een CEO, een docent, een huisvader. Maar ook: een bedrijf, een product of een dienst. Je kunt het zo gek niet bedenken.
- Het incident - Wat gebeurt er met de hoofdpersoon? Is het iets alledaags, of juist iets onverwachts? Hoe reageert hij hierop? Schrikt hij ervan, gaat hij in de aanval, of nog iets anders?
- Het conflict - Hoe gaat de hoofdpersoon om met de gebeurtenissen? Hoe lost hij zijn problemen op? Lukt dat in één keer? Stapelen de tegenslagen zich op tot een climax? Hoe dan ook, de hoofdpersoon slaat zich er (op geheel eigen wijze) doorheen.
Stap 3 - Vergeet het sausje niet
- Zorg ervoor dat je lezer trots, angst, medeleven of een andere emotie voelt voor de hoofdpersonen in het verhaal.
- Zorg ervoor dat je op een subtiele manier inspeelt op de dromen en verlangens van je lezers, zonder dat de boodschap "koop dit, doe dat" expliciet wordt gemaakt.
Welk verhaal ga jij vertellen?