Met de 5W1H-methode vergeet je in je teksten geen belangrijke zaken. Voordat je publiceert beantwoord je zes vragen. Je lezers zullen je dankbaar zijn!
Over de 5W1H-methode
Het is geen methode om je probleem op te lossen (helaas), maar wel om je probleem zo goed mogelijk te formuleren: de 5W1H-methode. Door antwoord te geven op de wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe-vragen, zorg je voor een sluitend verhaal, waardoor je lezers weten wat ze aan je hebben.
Voor webteksten, zoals nieuwsberichten, zet je zoveel mogelijk W's in je intro. Bij een onderzoeksrapport staan ze allemaal in de conclusie. Elk verhaal heeft zo zijn eigen plaatsing van de 5 W's en 1 H, maar ze staan er (als het goed is) allemaal in.
Kijk naar de eerste alinea van het onderstaande nieuwsbericht, alle W's zijn present!
"De Nobelprijs voor de Vrede (Wat) is dit jaar (Wanneer) toegekend aan het Wereldvoedselprogramma (WFP) van de Verenigde Naties (Wie), maakt het Noorse instituut (Waar) achter de prestigieuze prijs vrijdag bekend. Het WFP krijgt de prijs onder meer voor de strijd tegen honger en het verbeteren van de omstandigheden voor vrede in conflictgebieden (Waarom)." Alleen de Hoe volgt later in het bericht, maar de rest is meteen duidelijk.
Jaja, en in mijn intro staan ze ook hoor! "Met de 5W1H-methode (Wat) vergeet je (Wie) in je teksten (Waar) geen belangrijke zaken. Voordat je publiceert (Wanneer) beantwoord je zes vragen (Hoe). Je lezers zullen je dankbaar zijn (Waarom)!"
Zo gebruik je de W1H-methode
Wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe?
- Wat gebeurt er? / Wat wil je zeggen met je tekst?
- Wie betreft het? / Tegen wie wil je het zeggen?
- Waar ontstaat het? / Waar gaat je tekst verschijnen?
- Wanneer gebeurt het? / Wanneer kun je het best publiceren?
- Waarom gebeurt het? / Waarom schrijf je, wat wil je bereiken?
- Hoe ontstaat het? / Hoe ga je het schrijven, in welke vorm?
De 5W1H-methode werkt zo goed omdat de zes vragen zo kort en direct zijn. Ze zijn overal op toepasbaar, in allerlei verschillende situaties en op diverse manieren. De vragen helpen je te checken of je wel volledig bent. Of je alles hebt verteld wat je wilt vertellen. Of je alles hebt verteld wat je móet vertellen.
Het doel van de methode is om te komen tot een scherpe vraagstelling. Het is het geraamte van je tekst, de basis voor storytelling, het doel van je tekst. En ontzettend gemakkelijk om te onthouden. Doe er je voordeel mee!