Sales... als freelancer of kleine ondernemer betekent dit je producten of diensten verkopen, wat behoorlijk kan voelen als jezelf verkopen. Wanneer iemand niet geïnteresseerd is in je product of dienst, kan dat pijnlijk zijn. Het kan de angst aanwakkeren dat je niet goed genoeg bent.
In theorie weet je natuurlijk dat een dergelijke afwijzing niet persoonlijk is. Het betekent niet dat je product of dienst niet waardevol is. Het betekent simpelweg dat de potentiële klant momenteel geen behoefte heeft aan wat je aanbiedt, om welke reden dan ook. Het is belangrijk om je hierdoor niet te laten ontmoedigen.
Sales doen als freelancer of kleine ondernemer vereist dus een zekere mate van vastberadenheid en volharding.
Maar juist die vastberadenheid en volharding is iets wat me heel erg kan storen. Niet bij andere kenniswerkers overigens. Daar kan ik juist heel erg ontzag voor hebben, voor hoe zij dat doen. Nee, het zijn de grote bedrijven en mijn eerste kennismakingen met sales die het voor mij verpest hebben (het woord an sich én het verkopen zelf).
Sales… een kriebelwoord
Het doet me denken aan callcenters vol met rijen studenten die je ongevraagd bellen op momenten die niet uitkomen om te proberen je dingen aan te smeren die je niet nodig hebt. Of aan studenten die je aanspreken op straat terwijl je haast hebt, om je abonnementen aan te smeren waar je maar moeilijk onderuit komt. En laat ik duidelijk zijn, het zijn natuurlijk niet de studenten die hier het probleem zijn... Dit zijn nu eenmaal baantjes die perfect zijn voor een flexibel studentenschema.
Wat is dan wel het probleem?
Wat mij het meest triggert in bovenstaande situaties is dat dergelijke salestechnieken niet alleen opdringerig zijn, maar vooral dat er altijd een addertje onder het gras zit. Er worden gouden bergen beloofd, maar de kleine lettertjes worden altijd verzwegen en vermeden.
Het is nu eenmaal zo dat verkopers die hun producten of diensten ongevraagd aanbieden, vaak verborgen kosten hebben die niet meteen duidelijk zijn. Daarbij gebruiken ze misleidende verkooppraatjes om je interesse te wekken. Ik doe graag altijd zelf onderzoek voordat ik iets koop, dus ik zal nooit en te nimmer zomaar iemand op hun mooie woorden geloven en direct op straat of aan de telefoon een keuze maken.
Daarom voel ik bij sales die op mij gericht is:
- Wantrouwen: Ik ben altijd wantrouwig zijn ten opzichte van onbekende verkopers
- Irritatie: Ik ben niet op zoek naar deze dienst of product en heb er niet om gevraagd
- Tijdverlies: Ik zie het als tijdverspilling om te luisteren naar een verkooppraatje
- Ongemak: Ik vind het vervelend om te worden benaderd door een opdringerige verkoper
- Frustratie: Ik raak geïrriteerd als verkopers geen genoegen nemen met een 'nee'
Als het echter gaat om kennis verwerven en aan mijn persoonlijke ontwikkeling werken, dan ben ik wel gevoelig voor de salestechnieken die mij op internet om de oren vliegen.
Zo kocht ik laatst nog een korte cursus om iets te leren. Erbij werd me een soort community aangeboden, of een bibliotheek vol met nog meer cursussen, ik weet het niet meer precies. De eerste maand gratis. Er stond nergens bij dat ik niet binnen een maand kon opzeggen. Ik heb er goed naar gezocht. Maar toch kreeg ik daarna de kriebels. Wat als deze moderne, tonnen verdienende kleine ondernemer nou toch niet zo koosjer was, zat ik dan vast aan een duur abonnement? Dat bleek gelukkig niet zo te zijn, maar ik wist ineens weer waar mijn saleshaat vandaan komt. En dan dus niet alleen wanneer ik de koper ben, maar ook wanneer ik de verkoper ben…
Anders leren kijken naar sales
Ik vind het ontzettend moeilijk om mijn eigen diensten te verkopen.
Niet alleen omdat ik het niet leuk vind om in de spotlight te staan, maar ook omdat ik niet als een vervelende verkoper wil overkomen. Zo ben ik niet. Zo wil ik niet zijn. Ik wil niet dat mensen met wantrouwen, ongemak en irritatie naar me kijken.
Maar dan denk ik weer aan al die succesvolle freelancers en kleine ondernemers om me heen. Die ik tegenkom op LinkedIn en volg op Instagram. Wanneer ik daadwerkelijk op zoek ben naar informatie, of naar hulp, of inspiratie, dan laat ik me graag verleiden iets te kopen waarvan ik denk dat ik het nodig heb.
En zo wil ik vanaf nu ook naar mijn eigen sales gaan kijken.
Wat bied ik aan? Hoe kan ik helpen? Wie is naar mijn diensten op zoek?
Zo hoop ik mijn saleshaat langzaamaan om te buigen. Salesliefde zal het nooit worden, maar dat hoeft ook niet.