Een redacteur maakt jouw tekst nóg beter en je boodschap nóg sterker. Bovendien leer je door de gemaakte verbeteringen te bekijken hoe je zelf beter kunt schrijven. Van een goede redactieronde steek je dus aardig wat op. Hoe kan het dan dat er een onbetwistbare reden is waarom je jouw tekst niet zou moeten laten redigeren? Eerst even een paar andere vragen.
Wat doet een redacteur?
Nou, fouten verbeteren, teksten korter maken, informatie duidelijker maken en de leesbaarheid van teksten verhogen. Ook de puntjes op de i zetten, met een frisse blik naar teksten kijken en zorgen voor consequent taalgebruik komen om de hoek kijken. Redigeren is het verbeteren van een bestaande tekst.
Wat zijn de voordelen van het laten redigeren van je tekst?
Het laten redigeren van een tekst betekent dat je tekst wordt gecontroleerd op spelling, interpunctie en grammatica. Ook lange zinnen, moeilijk taalgebruik en lastige constructies worden getackeld. Bovendien wordt er gekeken of de stijl van je tekst wel samenhangt met je doelgroep. Jij zit wel helemaal in dat jargon van SZW, GFT en ABC, maar.. je doelgroep ook?
Heeft je tekst wel een goede structuur, met een logisch begin, middenstuk en eind? Is er samenhang? Volgen de alinea's elkaar op een logische manier op? En is het doel van je tekst duidelijk? Oh! Word je onderzoeksvraag eigenlijk wel beantwoord?! Ook dáár let een redacteur op.
Oftewel, het redigeren van een tekst gaat een stuk verder dan simpelweg corrigeren en biedt dus talloze voordelen. Als jij op papier zet wat je wilt vertellen en je tekst vervolgens bij een redacteur over het hek gooit, krijg je niet alleen een goede tekst terug, maar bespaar je ook zeeën van tijd en frustraties.
Okee, dus, waarom zou ik mijn tekst dan niet moeten laten redigeren?
Soms is er zoveel te verbeteren aan een tekst, dat je het eigenlijk geen redigeren meer kunt noemen. Dan kan een redacteur zich zó uitleven, dat hij je tekst compleet zou kunnen herschrijven. Laat hem dit dan ook doen! Laat je tekst niet redigeren, maar laat hem herschrijven. Een betere structuur, een andere tone-of-voice, een pakkende inleiding, een nieuwe samenvatting: alles om jouw boodschap beter over te brengen.